5 manieren om direct rendement uit big data te halen

Volgens sommigen is big data de nieuwe internetzeepbel. Maar big data bestaat al heel lang. En in ene is het bekend geworden bij het grote publiek en heeft een officiële naam gekregen: Big Data. Big data - of liever de informatie die je uit Big Data weet te halen - is bepalend voor de succes van organisaties. Het gaat niet alleen om het genereren en opslaan van gegevens, maar met name wat je er mee doet. Zie het als de olie om de radartjes in organisaties en processen mee te smeren en je klant beter te bedienen. En hoe doe je dat dan? De grenzen aan je fantasie zijn de beperkende factor. Hieronder staan 5 manieren die nu al gewoongoed zijn in het gebruik van de Big Data-resultaten. En dit is slechts het topje van de ijsberg…

1. Klantbehoud

Klanten behouden is veel goedkoper dan nieuwe klanten werven. Wil je weten dat je klant zijn abonnement bij je opzegt vóórdat je klant het zelf weet? Dat is echt mogelijk. Door met de juiste gegevens over de klant en met slimme algoritmen te kijken in je Big Data, voorspellen we nauwkeurig welke klanten dreigen te vertrekken. Dat biedt de kans om met uitgekiende marketing zeer gericht deze waardevolle klanten – nog op tijd - te benaderen en binnen te houden.

2. Fraudedetectie

Het is een nachtmerrie als het je overkomt: iemand gebruikt jouw credit card, telefoonabonnement, of identiteitsgegevens. Analyse van Big Data bij onder andere banken en telecombedrijven zorgt ervoor dat zij het afwijkende gedrag al zó snel in beeld hebben dat de schade beperkt blijft. Jij weet als geen ander op welke manieren jouw product misbruikt kan worden door kwaadwillende en kunt het beste bepalen op welke manier de fraude het gedetecteerd kan worden. Een goede analyse verkleint vervolgens het risico aanzienlijk.

3. Gericht aanbiedingen doen en efficiënte afhandeling

Door veel data te verzamelen en AB tests lukt het steeds beter om goede aanbevelingen aan klanten te doen. Amazon bijvoorbeeld is hier erg goed in. Binnen afzienbare tijd willen zij drones met producten op hun klanten af sturen vóórdat de klant een bestelling heeft geplaatst. Gewoon door op basis van eerdere aankopen, demografische kenmerken en welk besturingssysteem en apparaat men gebruikt, te bepalen wat de waarschijnlijke volgende aankoop zal zijn.

4. Slimme steden

Utrecht heeft de ambitie om dé fietsstad te worden. Onderdeel hiervan is de opdracht om de parkeercapaciteit voor fietsen te vergroten. Daar hoort bij om ook zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de bestaande stallingsplekken. Daarvoor gebruiken zij slimme camera’s en deep-learning; zij vinden daarmee continu de lege plekken in fietsenstallingen en latent behulp van verwijsborden de fietser zo zo snel mogelijk een plek vinden.

5. HR-analytics

Eén van de grote uitdagingen van organisaties is personeel behouden. Dat geldt helemaal binnen een sterk kennisgedreven organisatie. Door data in te zetten leer je beter je medewerkers kennen en houd je ze gemotiveerd. Door interne gegevens (HR-systemen, tevredenheidsonderzoeken, projectbijdragen) te bundelen met externe gegevens (bijvoorbeeld van Facebook en LinkedIn) creëer je nieuwe inzichten. Met die inzichten kun je je HR-beleid of de begeleiding van een individuele medewerker verbeteren. Haal jij al het maximale rendement uit je big data? Nextgem denkt graag met je mee en komt langs voor een inspirerende sessie om samen tot een use case te komen.

Met vriendelijke groeten,

Marcel Boeren

Managing Partner | Data Strategy & Innovation